در یک حرکت غیرمنتظره و ناگهانی، شرکت مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد با مبلغی نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار شرکت اکتیویژن بلیزارد را خریداری کند. این یعنی، از این پس بازی های اکتیویژن و بلیزارد از جمله کال آو دیوتی، اورواچ، وارکرفت، دیابلو و کندی کراش متعلق به مایکروسافت خواهند بود.
برای درک ابعاد این اتفاق، همین بس که خرید اکتیویژن بلیزارد، گران ترین خرید تاریخ شرکت مایکروسافت (کل مایکروسافت و نه فقط بخش گیمینگ آن) تا به امروز بوده است و رقم پرداخت شده، تقریبا ۹ برابر مبلغی است که مایکروسافت برای خرید زنیمکس، شرکت مادر بتسدا، هزینه کرده بود!!!

شرکت مایکروسافت به صورت رسمی اعلام کرد که برنامه دارد تا شرکت اکتیویژن بلیزارد را تصاحب کند. این خرید عظیم باعث تسریع رشد کسب وکار مایکروسافت در بازی های گوشی های همراه، کامپیوترهای شخصی، کنسول ها و تکنولوژی های ابری خواهد شد و زمینه هایی را هم برای حضور آن ها در متاورس فراهم می کند. طبق گفته های رسمی، انتظار می رود که فرایند این معامله تا پایان ژوئن سال ۲۰۲۳ نهایی شود و از آن پس مدیر اکتیویژن موظف خواهد بود که به مدیر ایکس باکس گزارش دهد.


این خرید نه تنها برای مایکروسافت و طرفدارانش تأثیر شگرف و بزرگی خواهد داشت و به افزایش سودآوری و جذب طرفداران بیشتر برای این شرکت آمریکایی منجر خواهد شد، بلکه می*تواند لطمه ی قابل توجهی هم به رقبای مایکروسافت در صنعت بازی های ویدیویی وارد کند. به هر حال، از دست دادن کال آو دیوتی می تواند برای پلی استیشن بسیار سنگین باشد.


شرکت مایکروسافت هر سهم شرکت اکتیویژن بلیزارد را به ازای ۹۵ هزار دلار خریداری می کند که این کار در یک معامله تمام نقدی به ارزش کلی ۶۸٫۷ میلیارد دلار، با احتساب نقدینگی خالص اکتیویژن بلیزارد، انجام خواهد شد. رقمی که نه تنها در صنعت بازی های ویدیویی بی سابقه بوده بلکه در دیگر صنعت های سرگرمی هم چنین حکمی را دارد. وقتی این معامله به اتمام رسد، بخش بازی های ویدیویی مایکروسافت از نظر درآمد سومین شرکت بزرگ صنعت بازی های ویدیویی پس از تنسنت و سونی خواهد بود.


همچنین مایکروسافت تصریح کرد که این خرید از رشد خدمات آن در سراسر موبایل، رایانه شخصی، کنسول و بازی های ابری پشتیبانی می کند، و همچنین به طور مشخص اعلام کرد که «بلوک های سازنده برای متاورس» فراهم می کند. ساتیا نادلا(Satya Nadella)، مدیرعامل و رئیس مایکروسافت گفت:
بازی ها پویاترین و هیجان انگیزترین مقوله سرگرمی در تمامی پلتفرم های امروزی هستند و نقشی کلیدی در توسعه پلتفرم های متاورس خواهند داشت.